Projekty

Projekty, které vytváříme, do kterých jsme zapojeni

Účastníme se mnoha aktivit, jak v našem Karlovarském kraji, tak projektů celostátního charakteru. 

Líhnutí kuřátek

Vítání jara je v naší mateřské škole každoroční tradicí. Vynášíme zimní Moranu, vydáváme se k obecnímu potoku a za doprovodu písničky vynášíme Moranu, necháváme ji odplout po vodě a přivoláváme jaro.

Když přibývá slunečních paprsků a příroda se začíná probouzet po zimním spánku, víme, že nastává jaro. I tento rok jsme ho radostně vítali – školku jsme zdobili obrázky s jarními náměty, děti malovaly první jarní květiny, sluníčka, zpívaly písničky o jaru. Na školních záhonech začaly růst první sněženky, v truhlících ve třídách pučely semínka vysázených krásenek.

Tento rok jsme ale přivítali jaro i jinak – zapojili jsme se do projektu "Líhnutí kuřátek". S velkým nadšením jsme čekali, až nám do mateřské školy přivez p. Jindřiška líheň s vajíčky. Dočkali jsme se začátkem týdne, vajíček bylo celkem 19! Každý den jsme pak pozorovali, co se v líhni děje. Děti pořád kontrolovaly, zda je v líhni na teploměru stálá potřebná teplota 37,5 stupně. Doplňovali jsme do líhně nezbytnou vodu, kvůli stálé vlhkosti prostředí. Naši líheň se zaujetím sledovali také rodiče. Při každém předání dětí se rodiče ptali, jestli už jsou kuřátka vylíhnutá a jak prospívají. Za pár dní jsme již mohli vidět, jak se vajíčka hýbou, a co víc, uvnitř vajíček už zcela zřetelně pípala kuřátka. Největší zážitek přišel v pondělí – byli jsme u zrodu nového života. V přímém přenosu se nám postupně z vajíček vylíhla kuřátka. S dětmi jsme si pravidelně povídali o tom, jakou péči vyžaduje chov kuřátek. Po pár hodinách, kdy kuřátka musela doschnout v líhni, jsme je s p.Jindřiškou přendali do průhledného plastového boxu s vyhřívací deskou. Kuřátka se měla čile k světu. Začala zobat potravu a pít. Stále štěbetala a děti je nemohly spustit z očí. Dokonce si je pojmenovaly, většinou podle svého jména. Kuřátka si děti pohladily, aby pocítily, jak heboučká peříčka novorozená kuřátka mají. Na kuřátka se pravidelně chodily dívat i děti z druhé třídy, celé dění kolem líhnutí jsme prožívali společně. Koncem týdne, na Zelený čtvrtek před Velikonocemi přijela p.Jindřiška se živou slepičkou. Seznámila je se životem zvířat na své farmě a ukázala jim, jak vypadá "dospělé kuře". Děti si mohli kuřátka pochovat, pohladit a pozorovat je ve volném pohybu.

Dětem jsme vysvětlili, že kuřátka patří do kurníku k ostatním "slepičím" kamarádům. Nám se jich nakonec podařilo vylíhnout 13.

S dětmi jsme se naučili písničku o kuřátku, taneček, vyrobili jsme si kuřátkové čelenky a celou dobu líhnutí jsme intenzivně prožívali.

Toto krásné přivítání jara nám umožnilo zažít zázraky přírody v podobě líhnutí kuřátek a připravit se na největší jarní svátky společně s dětmi - Velikonoce. Projekt obohatil nejen děti o nové prožitky, ale doslova jím žila celá školka společně s rodiči.

 

Se Sokolem do života

Do sokolského projektu pro rozvoj pohybové gramotnosti předškolních dětí Se Sokolem do života jsme zapojeni od začátku školního roku 2023/24. Dnešní děti se málo hýbou (hodně času tráví na digitálních technologiích) a proto chceme změnit špatné pohybové návyky dětí a podpořit u dětí zdravý psycho-motoricko sociální vývoj.  

Školička bruslení

V zimě přichází možnost užít si různé sporty, které se v teplém počasí provádět nedají. A jedním z těchto sportů je bruslení. Školička bruslení je dalším projektem, které naše mateřská škola praktikuje.

Celé Česko čte dětem

 Kdo by neměl rád pohádky?

U nás ve školce baví pohádky úplně všechny a proto jsme se zapojili do tohoto projektu, abychom mohly prožívat jeden krásný příběh za druhým .

Školička plavání

Děti se hravou formou učí nebát se vody a k tomu využívají plno vodních a podvodních pomůcek. Plaváčci si osvojují motorické učení a zdokonalují se v dovednostech: plavecké dýchání, plavecké splývání, zanoření se a orientace pod hladinou, vstup a skoky do vody, rozvíjí záběrové dovednosti a pocit vody.

Zdravá pětka

Zdravý životní styl si člověk může nastavit již v raném věku. A proto se naše mateřská škola zapojila do projektu Zdravá 5, kterou školám poskytuje nadační fond Albert.

Putování s beruškou a krtečkem

Děti se seznámí s maskoty tříd, Beruškou a Krtečkem. 

Prostřednictvím dětí se tak naši malí kamarádi, dostanou na různá místa, kam by se sami nepodívali. Vše také děti společně s rodiči zaznamenají do putovního deníku, který si beruška s krtečkem vedou.

Naše knihovna

Naše děti znají kouzelné místo, kde mají příběhy a pohádky svůj domov. Tímto místem je naše obecní knihovna, kterou s dětmi pravidelně navštěvujeme. 

Medové snídaně

Propagace zdravého životního stylu, správných stravovacích návyků, medu jako potraviny i medu jako léku. Medové snídaně představují dětem včely jako zajímavé živé tvory, objasňují jejich význam pro přírodu i život člověka v konsekventních skutečnostech.

Vzájemná spolupráce mateřských škol

Tento projekt je zaměřen na vhled do fungování městské školy a naproti tomu fungování malé školky na vesnici. 


MAP-místní akční plán

Místní aktéři, školy, zařízení neformálního a zájmového vzdělávání, jejich zřizovatelé a další, kteří mají důvod a zájem, jednají o potřebách vzdělávání, výchovy a souvisejících oblastí a formulují plány na zlepšení situace. MAP je financováno z EU. Tento projekt je zaměřen na vhled do fungování městské školy a naproti tomu fungování malé školky na vesnici. 


Prima vizus - zraková prevence v naší školce odborníkem

Oční vady u dítěte si nemusíte všimnout ani vy, ani my. Někdy se vada odhalí, když dítě kreslí nosem, kreslí vývojově jakoby opožděně velké tvary či kreslí tmavými barvami. Někdy na vady ale běžným pozorovacím způsobem nepřijdeme.


Projekt OP - JAK, Šablony I-MŠ Březová 

Byli jsme podpořeni z projektu MŠMT, který byl spolufinancován Evropskou unií.